Ihminen toimii
hätätilanteissa niin kuin hän on oppinut. Kriisi on muutostila, johon ihminen
ei ole osannut varautua eikä siksi osaa toimia kyseisessä tilanteessa.
Muutostilan aiheuttama stressi voi laukaista kriisin. Kriisi voi oireilla
esimerkiksi jatkuvana ahdistuksena tai masennuksena, uniongelmina tai
keskittymisvaikeuksina (Kriisikeskus Seinäjoki 2017). Kriisejä on erilaisia.
Kehityskriisi voi muodostua ihmisen kehittyessä elämänvaiheesta toiseen.
Tällaisia vaiheita ovat esimerkiksi uhmaikä, murrosikä sekä vanhuuseläkkeelle
siirtyminen. Erikson on kuvannut näitä vaiheita kehitysteoriassaan (kts. kuva). Elämänkriisin syyt ovat pääasiassa perheessä ja urassa. Vauvan syntyminen
perheeseen, puolison äkillinen kuolema tai työpaikan menettäminen voivat olla
syitä kriisin puhkeamiseen. Traumaattiset eli äkilliset riskit syntyvät
yllättäen. Laukaiseviä tekijöitä voivat olla esimerkiksi onnettomuus,
vammautuminen tai tulipalo. Traumaattiset kriisit jaetaan kolmeen luokkaan:
I-tyypin ja II-tyypin traumaan sekä ketjuuntuneihin traumoihin. I-tyypin trauma
syntyy yksittäisestä traumaattisesta tapahtumasta. II-tyypin traumassa on jokin
toistuva traumaattinen tekijä, kuten kiusaaminen tai perheväkivalta.
Ketjuuntuneet traumat tarkoittavat tilanteita, joissa edellistä traumaa ei ole
vielä käsitelty uuden ilmaantuessa. Traumaattisen kriisin tunnistaa
ennustamattomuudesta, kontrolloimattomuudesta ja siitä, että se uhkaa keskeisiä
elämänarvoja. Onnettomuutta on vaikea ennustaa ja sen tapahtuessa tilanteeseen
pystyy enää harvoin itse vaikuttamaan. Esimerkiksi liikenneonnettomuus voi
vaatia kuolonuhreja ja järkyttää sillä tavalla jonkun perhe-elämään ja niin
ollen myös elämänarvoihin.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/33/5c/a1/335ca173e263341c5705c07c6e05a009.jpg
Cullberg on luokitellut traumaattisen kriisin neljään
eri vaiheeseen. Nämä ovat sokkivaihe, reaktiovaihe, käsittelyvaihe ja uudelleen
suuntaumisen vaihe. Sokkivaiheessa ihminen menee nimensä mukaisesti sokkiin.
Tyhjyyden tunne ja todellisuuden kaukaisuus ovat tyypillisiä tuntemuksia. Myös
aikakäsitys muuttuu. Kaikki tuntuu tapahtuvan hidastetusti. Fyysisiä merkkejä ovat
kykenemättömyys liikkumaan, levottomuus sekä sydämen sykkeen nousu.
Taistele!
Pakene!
Jähmety!
Reaktiovaiheessa ihminen tajuaa trauman todella tapahtuneen.
Tällöin hän alkaa etsiä syitä tapahtuneelle. Suru, epätoivo, viha ja
merkityksettömyys ovat tyypillisiä tunteita tässä vaiheessa. Välillä on niin
sanotusti hyviä päiviä ja välillä vähän huonompia päiviä.
Miksi näin kävi?
Miksi juuri minä?
Olisinko voinut tehdä jotain toisin?
Käsittelyvaiheessa ihminen alkaa käsitellä menetyksen
ja pettymyksen tunteitaan. Hän ymmärtää nykyisen tilanteensa, pyrkii hyväksymään
sen ja jatkamaan eteenpäin traumaa edeltävällä tavalla. Toisinaan hän voi kokea
päässään trauman uudelleen ja tunta ahdistusta sekä heikkoutta. Uudelleen
suuntautumisen vaiheessa ihminen on hyväksynyt tapahtuneen ja löytänyt keinon
jatkaa elämäänsä. Hän kykenee myös puhumaan traumasta järkyttymättä paljoakaan.
Mitä voimme poimia tästä?
Onnettomuuspaikoille mennessämme tulemme kohtaamaan
traumatisoituneita ihmisiä. On tärkeää tuntea esimerkiksi sokkivaiheen
tuntomerkit sekä kyettävä kohtaamaan sokissa oleva ihminen oikealla tavalla. Primaari-
ja sekundaariuhrin erottelu ja asianmukainen toiminta ovat myös suuressa
roolissa. Muistisääntönä voidaan pitää lausahdusta ”turpa kiinni”. Autettavaa
on kyettävä kuuntelemaan eikä oikeita sanoja tunnu koskaan oikein löytyvän.
Lähteet:
http://www.kriisikeskussjk.fi/mika-on-kriisi/
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/sosiaalipalvelut/Pages/elamankriisi.aspx
http://reflectd.co/2014/04/12/a-stage-model-of-trauma/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti